איפה מותר להטיס רחפן ? והאם מותר להטיס רחפן ללא רישיון?

להטיס רחפן ללא רישיון

פעם רחפנים היו דבר יקר ועיקר השימוש בהם היה למטרות צבאיות. כיום טכנולוגיות שבעבר נחשבו לדמיוניות זמינות עבור כל אחד.

יצרנים רבים מייצרים רחפנים ויש להם מבחר שימושים, מעבודות מיפוי ומדידה לצורך פרויקטים הנדסיים. דרך צילום פרסומות ועד לתחביב של שעות הפנאי. והשימוש ברחפנים צפוי להתרחב ולהיכנס לתחומים נוספים, למשל חברות כמו אמזון מתכננות משלוחים באמצעות רחפנים.

מהצד השני הזמינות של הרחפנים יצרה גם בעיות וחששות, ולכן כיום ישנה רגולציה על הנושא. על פי הערכות רשות התעופה האזרחית יש בישראל למעלה מ- 20 אלף רחפנים, זאת על פי ניתוח נתוני הייבוא.

השימוש הנרחב ברחפנים מעלה שאלות שונות של בטיחות ושמירה על ביטחון הציבור מהחשש שרחפן ייפול למישהו על הראש ועד שמירה על תשתיות וגם חשש מאיומים ביטחוניים.

מסיבה זו רשות התעופה האזרחית גיבשה תקנות המסדירות את נושא השימוש ברחפנים. התקנות מתבססות על תקינה דומה שנקבעה בארצות הברית, אך יש בהן התאמות לצרכים של השוק הישראלי.

התקנות שגובשו מתייחסות לאזורי טיסה, הנחיות לטיסה וגם הגבלות אישיות על מפעיל הרחפן. הפרת התקנות היא עבירה על החוק והיא מביאה לסנקציות הכוללות קנסות כבדים.

איפה מותר להטיס רחפן?

ישנן הנחיות כלליות לגבי האזורים שבהן אסור לטוס, כמו גם מפות של אזורים אסורים לטיסה.

  • אין להטיס רחפן במרחק הקטן מ 250 מטרים מתשתיות כמו כבישים, מבנים, שכונה או התקהלות של בני אדם.
  • אין להטיס רחפנים בשטח של שדות תעופה ויש לשמור על מרחק של 2 קילומטר משדה התעופה.
  • כמו כן, אסור להטיס בקרבת תחנות כוח, בתי כלא, מתקני משטרה, שטחי אש, בסיסי צבא, מתקנים ביטחוניים ואזורי גבול.

רחפנים הגבלת גובה טיסה

לצד הגבלת האזורים המותרים לטיסה, ישנה גם הגבלה על גובה הטיסה – אין להטיס רחפן בגובה העולה על 50 מטר ויש לשמור על קשר עין תמידי עם הרחפן. הטסה בגובה של מעל 50 מטר ועד גובה מקסימלי של 100 מטר דורשת רישיון.

שימו לב שישנם יצרני רחפנים כמו DJI, אשר הטמיעו במערכת הניווט שלהם את מפת האזורים האסורים לטיסה.

האם מותר להטיס רחפן ללא ניסיון?

שימוש ברחפן למטרות מסחריות דורש רישיון מטיס, אך עבור שימוש למטרות פנאי וספורט אלו הן הדרישות:

  • רחפנים קטנים (מתחת ל 250 גרם) המשמשים למשחק ושימוש אישי אינם דורשים רישיון. אך רחפנים גדולים שמשקלם מעל 250 גרם ועד משקל מרבי של 25 קילו דורשים רישום ברשות התעופה האזרחית.
    הרישום מתבצע בצורה מקוונת והוא כולל את פרטי בעליו של הרחפן, כמו כן יש לבצע מבחן תאוריה מקוון גם לבעל הרחפן וגם למפעיל הרחפן. המבחן התאורטי בוחן את הבקיאות של מפעילי הרחפן בתקנות וההגבלות.
  • רישום בעלות על רחפן כרוך בתשלום אגרה בסך 30 ש“ח. ניתן לרשום בעלות על רחפן החל מגיל 16, אך התקנות מתירות להפעיל רחפן כבר מגיל 12 בהשגחת מבוגר. תוקפו של הרישום הוא למשך 3 שנים.
  • על לשאת סימני זיהוי הכוללים את פרטי הבעלים. תקנה זו תקפה על כל רחפן, גם כאשר משקלו מתחת ל 250 גרם.
  • חל איסור על הפעלת רחפן תחת השפעת אלכוהול!

שימוש ברחפן למטרות מסחריות

על מנת להטיס רחפן למטרות מסחריות יש צורך ברישיון מטיס. לצורך כך יש לעבור בחינה עיונית ובחינה מעשית מטעם רשות התעופה האזרחית. מבחן מטיס דורש ידע בנושאים טכניים, נושאי חקיקה ומטארולוגיה. קיימים קורסים המכינים אתכם למבחן העיוני והמעשי. בנוסף לרישיון המטיס יש צורך בהוצאת רישיון הפעלה אווירית ומסחרית. ההנחיות הללו תקפות גם על מטיס הרחפן וגם על הגוף המפעיל.

ניתן להוציא היתר מטיס פנים או חוץ מגיל 18. במקרה של מטיס בקשר עין ניתן להוציא את ההיתר החל מגיל 16. יש להציג אישור היעדר הרשעות פליליות ותעודה רפואית תעופתית. לצורך תעודה רפואית יש לפנות לרופא תעופתי שהוסמך על ידי רשות התעופה האזרחית.

עוד בתכנים ומדיה...

מסלולי הכשרות בפרופלור

צרו איתנו קשר!

נציגי פרופלור זמינים וערוכים לענות על כל שאלה, השאירו פרטים ואנחנו חוזרים

תודה שיצרתם איתנו קשר!

נציג פרופלור יחזור אליכם בהקדם האפשרי!

דילוג לתוכן