מדידות שטח עם רחפנים

איך זה מתבצע ומה היתרונות

מדידות שטח עם רחפנים הם אחד היישומים המבוקשים ביותר של רחפנים. גופים ממשלתיים, חברות מסחריות ואפילו גופי מחקר מבצעים מדידות שטח. מדידות צריכות להיות דבר מדויק. על סמך המדידות יתקבלו החלטות הנדסיות ותכנוניות.

ישנם אתגרים רבים בביצוע המדידות, רחפנים מאפשרים לבצע מדידות מורכבות, גם במקומות בהם ישנן בעיות גישה או תנאי שטח מורכבים, הם מאפשרים לעשות זאת במהירות ותוך חיסכון בכוח אדם. 

מדידות שטח באמצעות רחפנים משמשות למטרות שונות הכוללות:

  • מיפוי ומדידה לצורך בניית תשתיות.
  • מדידות לצורך קבלת אישורי בנייה. 
  • מדידות לצורך הכנת תכניות אדריכליות והנדסיות.
  • מיפוי ומדידה שטח לצורך מחקרים וסקרים גאוגרפיים/אקלימיים/גאולוגיים/הידרולוגיים וכו‘. 
  • מדידות קדסטר לצורך זיהוי ותיחום שטחי נדל“ן.
  • זיהוי בנייה לא חוקית.
  • מדידות לצורך חישובי ארנונה וכו‘

כיצד מתבצעות מדידות באמצעות רחפנים

מדידות באמצעות רחפן מבוססות על מיפוי פוטוגרמטרי. זהו תהליך המבוסס על צילום אווירי ופענוח הצילום באמצעות תכנות מחשב מתקדמות המעניקות תוצאות מדויקות. כמובן שהכול מבוצע בפיקוח של מודד מוסמך, החותם על העבודה, ותואם לתקנות המדידה ודרישותיה. 

הרחפן סורק את השטח ומצלם תמונות שונות מזוויות שונות, זאת באמצעות מצלמות וחיישנים אלקטרו-אופטיים.  אלו יכולות להיות אלפי תמונות של השטח המצולמות בחפיפה. לאחר מכן התמונות מורכבות על ידי תוכנת מחשב מתקדמת היוצרת מהן מפה טופוגרפית אחת. השילוב של תמונות הרחפן עם תכנות המחשב המרכיבות מהן מפה, מאפשר לנו לקבל מפה מדויקת. מפה המתחשבת בנתוני התכסית והתבליט וגובה פני הים. מדובר בהרבה יותר ממפה, זהו מידול תלת ממדי המציג את האובייקטים השונים ומאפשר אפילו את מדידת האובייקטים השונים בשטח (למשל עמודי חשמל).

היתרונות של מדידות שטח עם רחפן

למדידות באמצעות רחפנים ישנם יתרונות רבים. היתרונות השונים מסתכמים בסופו של דבר לחיסכון בעלויות:

ביטול הצורך בכלי טיסה יקרים – בעבר לצורך מדידות שטח המבוססות על תצלומי אוויר נאלצנו להשתמש בכלי טייס יקרים. אין ספק שעלותו של רחפן, גם היקר ביותר, היא עלות זניחה בהשוואה לעלות של מטוס.

צילום מגבהים נמוכים – אחת הבעיות בשיטות המדידה האוויריות הישנות שבוצעו באמצעות מטוסים, היו גובה הטיסה הרב. רחפנים לעומת זאת יכולים לרחף מעל הקרקע בגובה של כמה עשרות מטרים. ובכך לשפר את תוצאות המדידה ולהרחיב את יכולותיה ורמת הפרטים בהם ניתן להבחין. 

ערך מוסף – צילומי המדידה עשויים להיות שימושיים למטרות שונות כמו הדמיית הפרויקט. למשל כאשר מודדים לצורך הקמת עורק תחבורה; ניתן להשתמש באותם הצילומים על מנת לבנות הדמיה גרפית של המודל על תנאי השטח (מציאות רבודה). זהו כמובן אינו חלק מעבודות המדידה. 

רמת דיוק גבוהה יותר – הרחפן מסוגל להתקרב אל האובייקטים המצולמים ולבצע צילומי מדידה מדויקים מאוד, הכוללים אפשרות להבחנה בפרטים כמו לדוגמה שילוט וסימני תנועה. 

גישה אווירית למקומות עם בעיית נגישות – עבודות מדידה יכולות להתבצע באזורים קשים לגישה. לצורך הדוגמה כאשר רוצים לבנות כביש או קו רכבת החוצה רצועת הרים, תנאי השטח עלולים ליצור בעיות גישה ההופכות את המדידה לבלתי אפשרית. אך עבור רחפן העולה לאוויר זוהי אינה בעיה. 

פחות מחצי הזמן – מדידות שטח עם רחפנים מספקות את אותן התוצאות של שיטות המדידה המסורתיות, ואף יותר. וכל זה בפחות מחצי הזמן הנדרש לביצוע עבודות מדידה ללא רחפן. כך ניתן לכסות שטחים גדולים במהירות רבה. 

לסיכום, מדידות באמצעות רחפנים מאפשרות לנו לא רק להוזיל עלויות ולהפוך את תהליך המדידה ליותר אפקטיבי. מדידות עם רחפנים גם מעניקות לנו רמת דיוק גבוהה ויכולות להשיג מידע חשוב שעבודות מדידה רגילות לא יכולות להשיג. 

עוד בתכנים ומדיה...

מסלולי הכשרות בפרופלור

צרו איתנו קשר!

נציגי פרופלור זמינים וערוכים לענות על כל שאלה, השאירו פרטים ואנחנו חוזרים

תודה שיצרתם איתנו קשר!

נציג פרופלור יחזור אליכם בהקדם האפשרי!

דילוג לתוכן