מהו מיפוי פוטוגרמטי באמצעות רחפנים

מיפוי פוטוגרמטי באמצעות רחפנים הוא המילה האחרונה בתחום המדידות. בעוד מיפוי פוטוגרמטי הוא אינו דבר חדש, הרחפנים והטכנולוגיות המוטמעות בהם הביאו למהפכה של ממש בתחום. מהפכה הנמדדת בעלייה ביכולות הביצועיות, התוצאות המתקבלות והמהירות, לצד חיסכון משמעותי בעלויות.

פוטוגרמטריה היא מושג המתייחס לביצוע מיפוי ומדידות על סמך תצלומי אוויר. העיקרון של מיפוי פוטוגרמטי עובד על צילום של מספר תמונות מזוויות וגבהים שונים. הצילומים נעשים בחפיפה של 60%-70%. כך מתקבלת תמונה תלת ממדית של השטח או האובייקט אותו רוצים למפות ולמדוד.

ריבוי התמונות מאפשר תפישה תלת ממדית. על סמך התפישה התלת ממדית, המורכבות מקרני אור מכיוונים שונים, ניתן לחשב את ממדי האובייקטים והשטח בכללותו. שיטת העבודה הפוטוגרמטית דומה מאוד לצורת העבודה של הראייה האנושית. גם הראיה שלנו היא בעצם הרכבה של תמונות נפרדות המגיעות מכל עין. 

את תחום הפוטוגרמטריה ניתן לחלק לשני תחומים:

פוטוגרמטריה מטרית – זהו התהליך שבו שואבים מן הצילום הפוטוגרמטי אינפורמציה מדידתית. למשל מידות האובייקט או מרחקים בין אובייקטים. 

פוטוגרמטריה פרשנית – זהו תהליך של זיהוי והגדרת האובייקטים בצילום. 

בעבר פוטוגרמטריה נעשתה באמצעות מטוסים. הם אכן הביאו יתרון גדול בהשוואה למדידות קרקעיות. בעזרת כלי הטייס ניתן היה למפות ולמדוד אזורים גדולים וגם מקומות בעייתיים לגישה. אך מצד שני גם למטוסים יש חסרונות. הם יקרים להפעלה, אינם מסוגלים לטוס בגובה נמוך ואין להם את יכולת התמרון של רחפן. מטוסים גם אינם זמינים באופן מיידי. בכל פעם שרוצים לעלות מטוס לאוויר יש לתכנן זאת מראש. 

מיפוי פוטוגרמטרי באמצעות רחפנים

טכנולוגיית הרחפנים הביאה למהפכה גדולה בתחום המיפוי הפוטוגרמטרי. כיום אנו יכולים להלביש על הרחפנים מצלמות וחיישנים מתקדמים. אלו מאפשרים לנו להפיק את כל אותן התמונות המשמשות לצורך המיפוי. הרחפן יכול לרחף מעל השטח או האובייקט אותו רוצים למפות, בזוויות שונות ובגבהים שונים. התצלומים מועברים אל המחשב המעבד את התמונות ומרכיב מפה תלת ממדית מדויקת ממנה ניתן להוציא מידות. 

למעשה מיפוי פוטוגרמטרי באמצעות רחפנים מאפשר לנו לשלב יחדיו את הפוטוגרמטריה המטרית והפרשנית. הרחפנים יכולים לספק לנו מידות, אך גם לזהות אובייקטים שונים, כמו למשל עמודי חשמל או תמרורי תנועה. ואת הנתונים הללו ניתן אפילו להצליב עם מערכות מידע גאוגרפיות וליהנות מיתרונות נוספים. 

מה ההבדל בין מיפוי פוטוגרמטרי לבין מידול עם רחפן

אם אתם קצת מבולבלים לגבי ההבדלים בין מיפוי פוטוגרמטי לבין מידול תלת ממדי באמצעות רחפן, זאת מכיוון שישנה חפיפה גדולה בין שני התחומים. שניהם מתבססים על צילום וניתוח פטוגרמטרי. אך ההבדל המהותי הוא בתוצאה המתקבלת – מיפוי מעניק לנו מפה בעלת המידע המאפיין מידול תלת ממדי, אך היא מוצגת בצורה דו ממדית. מידול תלת ממדי מאפשר לנו לבחון גם את הגובה ולאפשר לנו לבחון את האובייקטים מזוויות שונות.

מיפוי פוטוגרמטרי עם רחפן

היתרונות של מיפוי פוטוגרמטרי באמצעות רחפנים

הרחפנים מעניקים לנו יכולות רבות בעלויות מינמליות. כך הם מנגישים את הטכנולוגיה גם לפרויקטים קטנים. הם מאפשרים לעשות את העבודה ביעילות ובמהירות. הרחפנים יכולים להגיע לכל מקום והם מתאימים למיפוי שטחים פתוחים ושטחים בנויים. היכולת של הרחפנים להתקרב אל האובייקטים מאפשרת להם להשיג נתונים מדויקים. 

לאף אחד אין ספק שהרחפנים הם אמצעי יעיל וזול יותר מאשר מדידות קרקעיות או מדידות באמצעות כלי טייס אחרים. 

בעזרת מיפוי פוטוגרמטרי עם רחפנים ניתן לייעל תכנון וניהול של פרויקטים הנדסיים ופרויקטים בתחום התשתיות, החקלאות, התחבורה והבנייה. הם יכולים אפילו לשמש לצורך מחקרים ארכאולוגיים ועוד שימושים רבים בהם ישנו צורך במיפוי, מדידות וזיהוי אובייקטים. גופים שונים נעזרים במיפוי פוטוגרמטרי באמצעות רחפנים. אלו יכולות להיות חברות בתחום הנדל“ן, חברות הנדסה ובנייה, רשויות ממשלתיות, גופי מחקר, רשויות מקומיות וכו‘. 

עוד בתכנים ומדיה...

מסלולי הכשרות בפרופלור

צרו איתנו קשר!

נציגי פרופלור זמינים וערוכים לענות על כל שאלה, השאירו פרטים ואנחנו חוזרים

תודה שיצרתם איתנו קשר!

נציג פרופלור יחזור אליכם בהקדם האפשרי!

דילוג לתוכן